Ясновидката Маг Джиляна, гадател

Зодия Дева и феноменализмът, нейният светоглед

Или Как светогледите и зодиите се преобразяват от Овен до Лъв. * Как Лъвът се превръща в Дева? * Девата като трансформиран Телец. * Феноменализмът и превключването на сетивата от тяхната нисша до тяхната висша функционалност. * Какво са феномен, явление и същност.

Пътят на преобразуване от Овен до Лъв

Дотук разгледахме 5 от зодиакалните знаци – от Овена до Лъва, и техните светогледи. Те се трансформират едни в други, но в същото време остават поотделно уникални същности. Видяхме например как идеализмът на Овена веднъж се преобразува в рационализма на Телеца и минавайки през математизма на Близнаците, стигна до материализма на Рака. След това той придоби ясновидски способности и успя да види идеалното бъдеще. Беше попаднал в зоната на Лъва, сенсуализма. Това беше един път от идеята на Овена към идеала на Лъва.

Ето я и презентацията на видео:

Сваляне на огъня от главата в сърцето

Този процес можем да го видим синтезиран в едно изречение от “Как се постигат познания за висшите светове”, което вече сме разглеждали: “Всяка идея, която не се превръща в твой идеал, убива в душата ти една сила; но всяка идея, която се превръща в идеал, пробужда в теб нови жизнени сили.” При Лъва се акцентираше именно върху жизнените сили и сетивото за живота. Той е носител на жизнената енергия прана или чи. Онзи огън, който Овенът възприема като идея с главата, Лъвът го сваля надолу в сърцето, в неговия основен орган, и го преживява.zodia-deva-02

Девата в Зодиакалния диалог

Днес ще поговорим за Девата. Към нея също има такъв преход и тя по някакъв начин се явява сродна с Телеца, защото и двете зодии са земни. Ако Телецът беше подложил идеите на Овена на рационализиране и ги превърна в задача, сега Девата взема идеала на Лъва и го подлага на отрезвяване. Тя забелязва, че между идеала и това, което можеш наистина да направиш, стои някаква действителност. Лъвът отнякъде намери жизнени сили, които ако се приложеха напълно, можеха да променят целия свят. Той има този потенциал, но за да го постигне, трябва да му се посвети изцяло и нищо друго да не прави. Тогава светът би се променил. Но това не е реално. И Девата го вижда. Девите понякога са твърде досадни в ролята си на “черна станция”.zodia-deva-03

Девата като трансформиран Телец

Девизът, който се приписва на Девата, е “Аз анализирам”. Тя разгражда идеала, анализира го и той се разпада на части – ето тук е желаното и то е страхотно, а тук е възможното. Един вид предефинира задачата, която беше поставена при Телеца. От едната страна имаме импулса на Овена, задачата на Телеца, решението на Близнаците, способностите на Рака и идеала на Овена. А с обратен знак са пречките, миналото, реалната ситуация. И Девета дава оценка на възникналите жизнени сили у Лъва: Да, силата е огромна, да, ти, Лъве, ще осъществиш идеалния образ, който носиш, но само отчасти, нека да не се заблуждаваме. Пълното преобразяване ще се случи, едва когато се включат достатъчно други хора! Ето как Девата се явява проекция на Телеца с неговия рационализъм. Тя разгражда.zodia-deva-04

Преобразуване на Лъва във Везни

Можем да си представим Девата и като етап в трансформацията на Лъва във Везни. Слънце в Дева има например финансовият министър Асен Василев. Неговият партньор Кирил Петков пък има слънце в Овен или това е Лъвът, преди да претърпи преобразуването, за което стана дума. Кирчо осъществява първата част от руската поговорка “Обещай весь мир”, обещава целия свят, а Кокорчо е втората половина: “Подари мороженное” и подарява сладолед. По този начин се стига до реализма на Везните. Но за нас е важно това, че и Лъвът, и Девата спадат към така наречените преходни светогледи – между материализма на Рака и реализма на Везните. При Рака вярваме в атоми, предопределение чрез ДНК, безсмъртие чрез трансплантации, а при Везните си ближем сладоледа, подарен от Девата и се радваме на реалността. Но да минем вече към основната тема.zodia-deva-05

Феноменализмът и превключването на сетивата

Светогледът на Девата се нарича феноменализъм и той е основан на един вид ясновидство, освен на анализационните си способности. Лъвът беше сенсуалист, тоест той можеше да извлече жизнените сили, намиращи се във възприятието и да му даде съществуване. Той откриваше самото съществуване на света и на себе си в това, което сетивата възприемат. Лъвът не се интересува от атоми, защото не ги е виждал. Девата в това отношение стига една стъпка по-нататък: Тя вижда имагинацията зад всичко, което постъпва през сетивата. Тя успява да превключи всяко сетиво към работа с по-висшата му функция. При нея се получава едно “Щрак!” и тя съзира истинската същност, която стои зад явлението.zodia-deva-06

Феномен, явление и същност

Съвременната философия е пълна с феноменалисти и те дават различни трактовки на понятието феномен, коя от коя по-трудни за разбиране. Дори не можем да ги изброим с претенцията да бъдем изчерпателни. Но нас ни интересува най-вече виждането на Гьоте, който самият има слънце в Дева, роден е на 28 август. Според него феноменът се състои от явление и стояща зад него същност. И двете могат да бъдат засечени със сетивата, но явлението е обект на нисшата функция на всяко сетиво, а същността – на висшата му функция.zodia-deva-07

Феноменализъм: Метафорите са действителност!

Докато наблюдаваме залеза с червените му и оранжеви цветове, в един момент можем да започнем да чуваме неговия тон, твърди италианският антропософ Марио Бети. Песента спи във всичко. Нейният сън е от векове и тя няма да се събуди, докато не намерим магическото заклинание. Тогава целият свят изведнъж започва да пее. Такъв е грубият превод на едно стихотворение от Йозеф фон Айхендорф, един от водещите представители на немския романтизъм. Само че феноменализмът приема тези неща като нещо действително. За отбелязване е, че самият Гьоте е бил романтик, неговото произведение “Страданията на младия Вертер” е пример за романтизъм. Гьоте наистина умее да чува песента на залеза, да вижда замисъла в природната картина, да съзира прарастението зад всяко растение, неговата същност, която се преражда във всяко стръкче, независимо към кой вид принадлежи то.zodia-deva-08

Семейство Лодкови

Както казахме по-рано, Девата има разграждаща, анализационна способност. Тя умее да разпарчетоса идеала на неговите съставни части. Но другото ѝ качество е да вижда общото между различните проявления. Точно това е и техниката, която препоръчва Михаил Пицхелаури в неговото ръководство за преход от рационалното към имагинативното мислене, тоест от Телец към Дева. Когато съзерцаваш достатъчно дълго време една лъжица и една лодка, може постепенно да стигнеш до извода, че тези два предмета са роднини. Те имат функцията да задържат течността. Лъжицата я задържа в себе си, а лодката – извън себе си. Към тази двойка по-късно може да се присъедини и другият роднина – покривът, който е нещо като обърната лодка. В нея се вози къщата, порейки вълните на дъжда, без да позволява на водата да проникне вътре в стаите. Това е имагинация, която се получава с помощта на Девата.zodia-deva-09

Път към срещулежащия знак

Такава е същността, която стои зад цялото това семейство и се преражда безпогрешно във всеки покрив, лодка, черпак, кана, бутилка и дори в дъното на океаните. Всички те по един или друг начин задържат течности. Значи можем да обобщим, че Девата има анализираща способност, но ако се съсредоточи, ако развие заложбите си, тя чрез ясновидство може да достигне и до синтеза, до изграждането. Така животът на всеки зодиакален знак представлява път от началните способности към точно противоположните. Девата има за задача да придобие качествата и добродетелите на Рибите, Лъвът – на Водолея, Ракът – на Козирога и Телеца на Скорпиона. (Много ценна в това отношение е работата с 12-те добродетели.) Подобно преобразувание може да се забележи и при светогледите на зодиите, и при девизите им, но нека да ги караме едно по едно.zodia-deva-10

Да гледаш и да слушаш света

Нещо такова се цели и с упражнението на Рудолф Щайнер, при което всеки ден съзерцаваме порастването на едно растение. Ако го правим в подходящото състояние на вътрешно спокойствие, след известно постоянство ще започнем да виждаме неговата аура и силите, които го карат да изглежда така, както изглежда. За феноменалиста, чиито способности са вече развити, тази дейност не представлява голяма трудност. Марио Бети нарича вътрешното спокойствие “безсамостно състояние”. Това е състояние, при което оставяме настрана емоциите си в момента, всичките си мисли и всичко научено. И се настройваме да възприемаме какво има да ни “каже” самият предмет, обектът на нашето наблюдение.

zodia-deva-11

От Телеца към Девата, от Овена към Везните

Това също е стъпка към реализма на Везните, при който говорим за “чисто наблюдение”: без мислене и без понятия. Но разликата тук е в готовността да видим и това, което не може да бъде снимано, измерено или изядено. Ако Везните изцяло се съсредоточават върху така наречената реалност, Девата винаги търси онова, което дава съгласуваността между нещата. Ако Телецът слага на масата променливата хикс, която може да бъде само рационално число, то Девата открива функцията f(x), която вече може и да не е рационална.zodia-deva-12

Без човека светът е непълен

Във “Философия на свободата” Рудолф Щайнер пише, че светът е непълен без човешкото мислене и човешките възприятия. Самият човек е ключът към световната загадка, той е и единственото нещо, което може да даде обяснението на света. Благодарение на това, че човекът може да наблюдава света, да го оценява, да поставя подходящите понятия на съответните обекти и да го преживява, светът придобива смисъл. Разбира се, това не се отнася за случаите, в които смятаме, че нямаме душа, че сме животни с разум или пък че сме компютри. Отнася се за хора с идеали, които се стремят към свободата и към развитието на индивидуалността си. Само така те обогатяват света и го допълват в неговата недостигаща част, смисъла. Те са, в чиято душа може да прозвучи песента на залеза и проповедта на камъните.zodia-deva-13

Рефлективното слушане

Немският философ и физиолог Херман Лотце (Hermann Lotze) пише, че нещата в света не са присъщо оцветени, а ни гледат чрез своите цветове. Техният вкус и миризмата им са действия, които се приближават към нас. Благодарение на това тяхната най-съкровена същност идва към нашата същност и ни разкрива истинската реалност на тяхното съществуване. Той въвежда термина рефлективно слушане. При него нещата от света говорят с нашия вътрешен глас на един напълно непреводим език. Така ние разпознаваме как сетивната природа ни дава проблясък за най-съкровеното си.zodia-deva-14

Красота означава сияние

Думата “блясък” или “сияние” е много ключова за разбирането на феноменализма. Това е, което се излъчва от всяко нещо в света. В английския език думата “beauty” е от латински произход, идва от bellus, което означава красив. Но преди нейното налагане в езика за “красота” е било използвана думата sheen, която е сродна с немската schön. И двете означават красота и са основани върху корена на сиянието. Дори българската дума сияние е близка по звучене до sheen. След влизането на латинската производна beauty, shine в английския вече означава почти винаги само сияние и никога красота. Но така или иначе красота и сияние в някакъв дълбок смисъл са синоними.

zodia-deva-15
За пълен размер кликни върху изображението!
Художествено-обективно наблюдение

Имагинативното сияние на нещата се изразява в тяхната красота. Това може да се види в изкуството и се нарича художествено-обективно наблюдение. Феноменализмът изисква целомъдрие на сетивата, тоест отсъствие на всякаква предубеденост, включително и на всичко, което сме научили в училище и го смятаме за научно доказано. Едва тогава природата разкрива своите тайни. Например импресионистите се опитват чрез градации на цветовете да покажат как различните неща реагират на взаимодействието на светлината със сянката, как сияят.

Как същността става видима

zodia-deva-16“Изкуството не изобразява видимото, а прави невидимото видимо” – казва Пол Клее, един от най-изявените художници на ХХ век. С други думи чрез изкуството скритата същност става явление. Ако ние започнем да разбираме буквално метафорите на изкуството, ние лесно ще достигнем до истините, които стоят зад тях. Гьоте казва “Красотата е откровение на тайни природни закони, които ще останат вечно скрити от нас, ако не им позволим да се изявят в нас“. А Новалис пише: “Външният вид е вътрешно качество, издигнато до тайно състояние”. Значи същността става видима, когато успеем да възприемем това сияние. Но за целта е необходим за възприемател човек, при това човек с душа. Компютърът може да възприеме пропорциите, но няма как да се трогне от стихотворението “Две хубави очи”, нито да се развълнува от картината “Жътварки”.

Разговорът като път към същността

zodia-deva-17Ако общуваме например с някого, ние можем да се опитаме да видим неговия ореол. Това става като си зададем въпроса кое е вечното в този наш събеседник? Как се изявява в него вечната му индивидуалност? (Преходното за момент не ни интересува.) Как можем да видим Христос в него? Кое е божественото в този човек? Рядко се случва при разговор да се интересуваме от нещо друго, освен от себе си, но ако си направим този труд, това ще ни се отблагодари. Отново Гьоте казва в своята приказка, че има нещо “по-славно от златото” и “по-съживяващо от светлината” и това е разговорът. Най-прекият път към същността на човека е разговорът, при който не се опитваме да налагаме мнение, не мислим за себе си, а слушаме и вникваме в казаното. При рефлективното слушане, както споменахме, отговорите на въпросите се появяват вътрешно в душата ни и говорят със собствения ни глас. Същността на събеседника се проявява в нашата същност и това е емпатия.

Духове на движението и на формата

zodia-deva-18Има обаче и нещо друго. Ние трябва да излезем от моментната форма, в която се намира обектът на наблюдението ни, и да го видим в развитие, в движение. Това отново е способност на Девата. Според д-р Инго Юнге сетивото на Девата е сетивото за собственото движение. То ни дава възможност да рисуваме със затворени очи и да пием вода в тъмното, като след това оставим чашата на старото място, без да я счупим. Заради това си сетиво Девата се смята за много подредена и че винаги знае кое къде се намира. Сетивото за движение е свързано с Духовете на движението, които са с една степен по-високо от Духовете на формата.

Формата е стоп кадър на движението

zodia-deva-19Може да се каже, че при спирането на движението възникват отделните форми. Нещо като стоп кадър. Подробно това е описано в цикъла “Човешката и космическата мисъл”. Нека да си представим един общовалиден триъгълник, който съдържа всички възможни триъгълници. Тоест неговите страни са в непрекъснато движение и се движат във всички посоки, променят дължините си и ъглите между себе си. Във всеки момент от това същество, от този Дух на движението като изстрелян шурикен излита по една форма, например един остроъгълен триъгълник, после един тъпоъгълен, правоъгълен и т.н.

Прарастението на Гьоте

zodia-deva-20Подобно нещо представлява и идеята на феноменалиста Гьоте за прарастението. То се намира в непрекъснато движение, а растителните форми, които пръска, застиват в света. Те всъщност и не застиват чак толкова, защото също се променят страшно бързо. Феноменализмът постига това знание в обратната посока. Той съзерцава формите и от тях чрез живото мислене и представите успява да извлече праформата, която е във вечно движение. “Нищо живо не е само и единствено, казва Гьоте. А е винаги в многослойно разнообразие”. Ще добавим и че дори в рамките на един-единствен човешки живот човек има периоди, в които е почти безкрайно различен.

Издигане до “по-висшия живот”

zodia-deva-21Това ни довежда до текста от “Как се постигат познания за висшите светове”, до който уж случайно сме стигнали в своето четене. Абзацът е дълъг, 20 изречения има в него. В тях може да се проследи цялото движение от Девата през Везните и Скорпиона до Стрелеца. За тълкуването им ни помага отново феноменализмът, който повелява да се попитаме коя същност или същество стои зад конкретното изречение. В случая изреченията са явленията, а същностите са съществата, стоящи зад зодиакалните знаци. Ето какво можем да видим, че ни казва днес Девата от разглеждания абзац (първите пет изречения от абзаца):

Обстоятелството, че започва да прилага правила, изобщо не трябва да промени външния живот на окултния ученик. Той както и по-рано, продължава да изпълнява своите задължения; понася същите страдания, изпитва същата радост. Той съвсем не се отчуждава от “живота”. Напротив, през останалата част на деня, той ще води много по-активен живот, защото в минутите на съзерцание се издига до “по-висшия живот”. Постепенно този “по-висш живот” започва да оказва своето въздействие върху всекидневния живот.”

4-те вида движение

И така Девата се издига от обикновения живот на формите до “по-висшия живот” на Духовете на движението с помощта на своето най-добро сетиво за движението. Волфганг Ауер различава 4 вида движение. Това са:

  1. Собствената ни подвижност, при която махаме с ръце и крака като бебета или мааме гащи по улицата, когато пораснем;
  2. Сръчността или ловкостта за работа с външния свят и в частност материята. Можем да я наречем “технически умения”;
  3. Движенията ни, които се координират с тези на другите, да се впишем в колектив, да се адаптираме;
  4. Движенията, чрез които изразяваме себе си, например в изкуството.

Всички тези 4 вида движения могат да бъдат открити в разглеждания абзац от “Как се постигат…”, ако вникнем в него внимателно. Но нека да ги потърсим и в добродетелите на Херберт Витценман!

Да позволиш на същността да се изрази
zodia-deva-22
Пълното изображение ще видите, ако кликнете върху картинката.

Това са тежки медитативни текстове, които не могат да бъдат проумени напълно само с едно четене. До техния смисъл се достига чрез сравнителен превод и прекарването им през съня поне няколко нощи подред. За Девата се отнася септемврийският текст. От него може да разберем например следното нещо.

Истинската учтивост представлява свободно обединяване с висшата същност на другия човек. В тази същност Девата открива себе си. Вижда, че има общ дух с другия. Научава се да изживява не само себе си в него, но и него в себе си. Чувства се оскърбена, ако на това висше същество не му се е удало да се изрази достатъчно добре. При среща нейната задача е да му даде точно тази възможност: Да изрази с думи и действия какво представлява то в действителност. Ако не успее, това чувство за Девата е по-мъчително, отколкото ако тя самата беше несъстоятелна.

Когато говорим за Девата, имаме предвид Девата във всеки човек, а не само в тези, които имат слънце в Дева. През септември например всички сме малко или повече Деви, както и всеки ден, може би късния следобед.

Корекция на идеала в червата

Това ни връща отново към емпатията и към факта, че Девата спада към втората четворка зодиакални знаци – интерперсоналните или междуличностните. Заедно с Лъва, Везните и Скорпиона тя спомага за осъществяването на втория етап от Зодиакалния диалог – моралната фантазия или нравственото въображение. Ако при Лъва имахме виждане със сърцето на идеалното бъдеще, то сега на втората стъпка от този голям етап имагинацията се сваля надолу в корема, в червата. Там е основният телесен орган на Девата. Там фантазиите се преработват. Самите черва са един вид спирала, в която нещо по-нисше се превръща в нещо по-висше и обратното. След своеобразното “храносмилане” на идеала от него се извлича божествената субстанция и се отделя настрана невъзможното мечтателство. Извършва се корекция на идеала, става някакво отрезвяване.

От феноменализъм към реализъм

Да обобщим с няколко изречения. Когато Девата се извиси като Дева Мария, тя ражда бог. Нейният светоглед е феноменализмът, който е стъпка от Духовете на формата към Духовете на движението. Чрез тях тя достига до “висшия живот” на всяко живо нещо, което никога не е в един-единствен екземпляр. Девата принадлежи към интерперсоналните знаци и, когато пожелае, нейната форма на емпатия става сърдечната тактичност, според Витценман.

zodia-lav-leo-07Тя работи със сетивото за движението, което е предшественик на говора, на Словото. Чрез него тя изразява себе си, но и успява да осъществи добрата комуникация. Ако Овенът обещаваше целия свят в ранния следобед, в късния следобед Девата подарява сладолед. В Зодиакалния диалог, когато импулсът слиза отгоре, от духовния свят, Девата играе ролята на “черна станция”, може да предизвиква приземяване и отрезвяване на Лъва. С това тя прави стъпка към Везните и техния реализъм. Но това не значи, че Девата е реалист. Тя си е феноменалист и вижда същностите зад явленията. Как точно феноменализмът се превръща в реализъм, се надявам да говорим следващия път.

Георги Календеров

Ето я и самата презентация в Слайдшер:

Вижте и ТОВА:

Зодия Лъв и нейният светоглед на сенсуализма

Вижте и ТОВА:

Зодия Лъв и нейният светоглед на сенсуализма

(Презентацията е изнесена на 30 октомври в групата „Упражнения по медитация за начинаещи“: https://www.facebook.com/groups/meditacia Самата дискусия не се записва, а в нея се казват най-интересните неща!!)

Първоначално публикувано на:03.11.2021 @ 15:47

За Георги Календеров

Публикации в Чудеса на Георги Календеров, главен редактор на сайта.

Прочети още

zodia-vodoley-2

Зодия Водолей | Фред Пьопих. Година на душата

Зодия Водолей в контекста на 13-те Свети нощи: Мълчаливостта, предпазливостта се превръщат в медитативна сила. …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *