Текстовете от пирамидата на фараон Унас и други, разкриват философията на древните египтяни

Фараон Унас е последният владетел на петата династия, текстовете от пирамидата разкриват философията на египтяните по онова време

Пирамидните текстове са колекция от надгробни надписи, изписани по стените на 9 пирамиди на петата и шестата династия (обикновено датират от около 2350 г. пр. Хр.). Най-ранната известна версия на текстовете е от пирамидата на Унас, но като цяло се смята, че те вече са много стари по това време. Комплексът наречен Пирамида на Унас се намира в областта на пирамидите в Сакара, близо до Кайро в Египет. Тя е висока 43 метра.

Често се предполага, че те са съставени по-рано и че са най-старите свещени текстове в света открити досега. Например, ”Изказванията 273-4” (известни също като Химн на Cannibal – човекоядец) се отнасят до погребалния култ, който предшества пирамидите (Смята се, че са били изградени около 2500-2560 г. пр. Хр.)

Текстовете от пирамидата на фараон Унас

Текстовете от пирамидата на фараон Унас

Пирамидните текстове

Има около 760 различни текста, които се отнасят за магии, но нито една от пирамидите не съдържа пълен набор от тях и някои даже са дубликати. Най-пълен набор могат да бъдат намерени в пирамидата на фараон Пепи II, чиято колекция съдържа 675 „изказвания“. Заклинанията са известни като изказвания, защото всеки раздел започва с израза „Думите трябва да бъдат казани“ (с изключение на текста в пирамидата на Унас, в която изразът се появява само в началото на текста).

Езикът е доста архаичен и включва съкратена терминология. Текстовете от пирамидите включват също най-ранният пример за ретроградно писане (където фигурите на животни и хора са изрисувани по грешен начин – т.е. те не показват посоката на текста, както обикновено). Йероглифите в тях са оцветени в зелено. Също така много от фигурите на животните и хората са оставени непълни, за да се ограничи тяхната власт и те да не пречат и да не се вреди на починалия фараон.

Пирамидата на Унас

Пирамидата на Унас

Не е ясно дали те са били предназначени да бъдат прочетени в определен ред и както изглежда няма връзка между съдържанието на всяко изказване и позицията му по отношение на посоките на света. Наследниците на фараон Унас от петата династия са владетели вече от шестата династия. Първите от тях са Тети, Пепи I и т. н..

Пирамидните текстове на фараон Тети I

Текстовете описват митичните разбирания на древните египтяни по онова време, митичния задгробния живот и възкресението на фараона. В някои текстове, фараонът пътува на слънчева лодка с Ра, докато в други той лети до небето под формата на сокол или гъска или се изкачва по стълба, за да достигне небето. Каквито и различия да има във всички текстове, те са в съгласие, че починалият фараон живее отново на небето с бога на слънцето Ра и нетленните звезди на нощното небе.

Целта на текста е да се помогне на фараона в това пътуване, като се позовава на помощта на редица божества. Необходимо е отчасти заради големия брой на злите сили, които населяват отвъдния свят. Текстовете включват също първото споменаване на „отварянето на устата“ церемония, която е била централна част от ритуала мумифициране.

Текстовете от пирамидите оформят първото позоваването на митичния бог Озирис като владетел на подземния свят. Те описват как Озирис е убит от Сет и възкръсен от Изида, Нефтида и Хор. Говорят също и за непрекъсната битка между Хор и Сет.

Текстовете от пирамидата на фараон Унас и други разкриват философията на древните египтяни

Текстовете от пирамидата на фараон Унас и други разкриват философията на древните египтяни

Текстовете от египетските пирамиди, (представляващи тяхната философия и митове) се сливат в три доста различни езически теологии: звездна теология, водена от Хорус, в която фараонът става звезда в небето; звездна / лунна теология, в която фараонът е като Озирис и пътува през подземния свят; и слънчева теология, в която фараонът става едно с бога слънце, Ра. Първите две теологии са лесно синхронизирани, докато тази на Хорус (баща) е била до известна степен, погълната от младия Хорус (син) на Изида. Въпреки това, има някакъв лек съюз между слънчевата теология на Ра и звездната теология на Хор / Озирис и тя все още е много очевидна.

Текстовете от пирамидата на фараон Унас и други, разкриват философията на древните египтяни
5 (100%) 3 votes

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *